imagination is more important than knowledge

Alla som känner mig vet nog att jag är fascinerad av astronomi! Och eftersom min andra blogg (dagligfakta) inte gick så bra så har jag inte fått skriva någonting om det förut, men nu jävlar så ska jag skriva om astronomi!

Jag kommer ihåg att i mellanstadiet så började jag bli intresserad av universums gåtor, jag forskade första gången i femman om nebulosor. Det måste vara ett av det vackraste fenomen som kan uppstå! Men hur exakt uppstår en nebulosa?
Jo så här är det:
Nebulosor fungerar i dag som både vagga och kista för stjärnor. När gas och stoft i nebulosorna dras ihop, kan det bildas nya stjärnor, och i de flesta nebulosor man känner till pågår en massiv stjärnbildning. Samtidigt blir stjärnorna till gas igen, när de nått slutet på sitt liv och exploderar som supernovor. Nebulosorna berikas då med de tunga grundämnen som bildats i stjärnornas inre. Nebulosor delas i regel in i tre typer:
  • Lysande nebulosor sänder ut eget ljus, som de får energi till från ljusstarka stjärnor i grannskapet.
  • Reflektionsnebulosor speglar, som namnet antyder, ljuset, medan mörka nebulosor absorberar det.
  • De sistnämnda kan vi därför påvisa, endast om de befinner sig framför en ljuskälla och blockerar ljuset, så att källan framträder i silhuett.
Fysikaliskt sett är det ingen större skillnad mellan de tre typerna. Klassifikationen har mest att göra med det sätt på vilket astronomerna observerar nebulosorna här från jorden. Egentligen är det fel att säga att nebulosor ”uppstår”. Materialet till dem har nämligen alltid funnits där, i det avseendet att det tidiga universum var fyllt med väte- och heliumatomer, som skapades vid Big Bang. Efter hand drog atomerna ihop sig till följd av den inbördes tyngdkraften och bildade nebulosor

Håller ni inte med om att det är VACKERT?

Kommentarer
Postat av: Josefin

svar: Tackar! :D Kram! :)

2010-07-25 @ 17:37:52
URL: http://www.jjosefin.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0